MS en lichaamsbeweging: oefeningen en tips

Ook voor mensen met MS is lichaamsbeweging noodzakelijk en fijn om te doen. Je doet het om je fit en energiek te voelen. Daar doen mensen zonder MS het ook voor.

Het beste is in overleg met de behandelend arts en/of fysiotherapeut te kiezen wat voor jou het meest geschikt is en waar je het meeste plezier aan beleeft. Het kan zijn dat de behandelaars je oefeningen voorschrijven om je beperkingen onder controle te houden en je verdere fysieke mogelijkheden op peil houden.

Doe je meer aan beweging dan voorgeschreven, ‘bewaak’ jezelf dan goed. Luister naar je lichaam zodat je je bewust wordt wanneer je te veel van je lichaam vraagt. Voel goed hoeveel dagen je nodig hebt om te herstellen en weer zin in je oefeningen te krijgen.

Algemene beweegtips

Overweeg eens of één van de volgende suggesties iets voor je is:

  • Iedere ochtend wat lichte strekoefeningen doen, is altijd goed<
  • Zwemmen. Dat is fijn voor het hele lichaam: het water ondersteunt je
  • Yoga. Kost weinig kracht en is goed voor je stabiliteit. Yoga helpt je ook mentaal te ontspannen en je rustig en positief te voelen. Belangrijk is wel dat de vorm van yoga kiest, die bij jou past. Laat je er goed over adviseren.

Oefeningen bij tremoren

Tremoren – trillende bewegingen van de armen, de benen en soms het hoofd – komen en gaan. Het betreft  één van de lastigste symptomen om te behandelen. Kaart het vooral aan bij je arts. Een paar algemene suggesties zijn:
  • Oefeningen in evenwicht en coördinatie, zoals:
  • Herhaling van basisbewegingspatronen, meestal ondersteund door een therapeut, tot ze automatisch worden Zwaai- of draaioefeningen. Het effect hiervan heet ‘vestibulaire stimulatie’: het werkt in op het vestibulaire systeem in de hersenen, dat belangrijk is voor motorische vaardigheden. De oefeningen worden op maat gegeven door de arts/ fysiotherapeut Mechanische oefeningen, zoals:
    • Immobilisatie. De fysiotherapeut plaatst een brace om bijvoorbeeld een gewricht dat daardoor wordt gefixeerd. Dit kan verlichtend werken
    • Oefeningen met gewichten zodat je meer controle krijgt over bewegingen die je wilt maken

Oefeningen bij spasticiteit


Er zijn veel oefeningen om spasticiteit (stijfheid) te verlichten:
  • Het eenvoudigst is passief strekken. Elk aangetast gewricht wordt langzaam in een stand gebracht die de spastische spieren strekt
  • Een rek- en strekprogramma van zittende en/of liggende oefeningen om specifieke spieren te strekken, gebruik makend van de zwaartekracht
  • Oefeningen liggend op de buik of op de zij. Bepaalde spieren kunnen zich dan beter ontspannen
  • Oefeningen in het zwembad. Door de druk van het water heb je minder energie nodig om de oefeningen uit te voeren.
Er zijn hulpmiddelen verkrijgbaar waarmee je bepaalde typen spasticiteit iets kunt corrigeren en wat meer ontspanning kunt te bereiken. Teenspreiders en vingerspreiders zijn goede voorbeelden. Vaak wordt spasticiteit ook behandeld met medicatie, uiteraard voorgeschreven door de behandelend arts.

 

Blijf in contact met de wereld en blijf zo actief als je kunt!


MS en sport
MS en fietsen
MS en fitness
MS en wandelen
MS en yoga
MS en zwemmen